GENERALNA
DYREKCJA DRÓG PUBLICZNYCH
OGÓLNE
SPECYFIKACJE TECHNICZNE
D - M -
00.00.00
WYMAGANIA
OGÓLNE
Warszawa 2002
Opracowanie wykonano na zlecenie
Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych
Zgodnie z decyzją Generalnego
Dyrektora Dróg Publicznych niniejsza ogólna specyfikacja techniczna stanowi
obowiązującą podstawę sporządzenia szczegółowej specyfikacji technicznej przy
zlecaniu i realizacji robót na drogach krajowych oraz jest zalecona do
wykorzystania przy zlecaniu robót na drogach wojewódzkich powiatowych i
gminnych.
Jednostka autorska,
opracowanie edytorskie i rozpowszechnienie:
Branżowy Zakład Doświadczalny Budownictwa Drogowego i Mostowego, Sp. z o.o.
03-802 Warszawa, ul. Skaryszewska 19, tel. (0-22) 818-58-29, fax (0-22) 677-21-40
Konsultacje:
Wydział
Budowy Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych w Warszawie
Treść ogólnej specyfikacji technicznej opracowano wg stanu
na dzień 31 marca 2002 r.
Przy sporządzaniu szczegółowej specyfikacji technicznej
należy uaktualnić przepisy zawarte w wykorzystywanej niniejszej ogólnej
specyfikacji technicznej.
NAJWAŻNIEJSZE OZNACZENIA I
SKRÓTY
OST |
- ogólna specyfikacja techniczna |
SST |
-
szczegółowa specyfikacja techniczna |
GDDP |
- Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych |
PZJ |
-
program zapewnienia jakości |
bhp. |
-
bezpieczeństwo i higiena pracy |
SPIS TREŚCI
Przedmiotem niniejszej ogólnej specyfikacji technicznej (OST) są
wymagania ogólne dotyczące wykonania i odbioru robót drogowych i
mostowych.
Ogólna specyfikacja techniczna stanowi obowiązującą podstawę opracowania
szczegółowej specyfikacji technicznej stosowanej jako dokument przetargowy i
kontraktowy przy zlecaniu i realizacji robót na drogach
krajowych.
Zaleca się wykorzystanie OST przy zlecaniu robót na drogach wojewódzkich,
powiatowych i gminnych.
Ustalenia zawarte w niniejszej specyfikacji obejmują wymagania ogólne,
wspólne dla robót objętych ogólnymi specyfikacjami technicznymi, wydanymi przez
GDDP dla poszczególnych asortymentów robót drogowych i mostowych. W przypadku
braku ogólnych specyfikacji technicznych wydanych przez GDDP dla danego
asortymentu robót, ustalenia dotyczą również dla SST sporządzanych
indywidualnie.
Użyte w OST wymienione poniżej określenia należy rozumieć w każdym
przypadku następująco:
1.4.1. Budowla drogowa - obiekt
budowlany, nie będący budynkiem, stanowiący całość techniczno-użytkową (droga)
albo jego część stanowiącą odrębny element konstrukcyjny lub technologiczny
(obiekt mostowy, korpus ziemny, węzeł).
1.4.2. Chodnik - wyznaczony pas terenu
przy jezdni lub odsunięty od jezdni, przeznaczony do ruchu
pieszych.
1.4.3. Długość mostu - odległość między
zewnętrznymi krawędziami pomostu, a w przypadku mostów łukowych z nadsypką -
odległość w świetle podstaw sklepienia mierzona w osi jezdni
drogowej.
1.4.4. Droga - wydzielony pas terenu
przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów oraz ruchu pieszych wraz z wszelkimi
urządzeniami technicznymi związanymi z prowadzeniem i zabezpieczeniem
ruchu.
1.4.5. Droga tymczasowa (montażowa) -
droga specjalnie przygotowana, przeznaczona do ruchu pojazdów obsługujących
zadanie budowlane na czas jego wykonania, przewidziana do usunięcia po jego
zakończeniu.
1.4.6. Dziennik budowy – zeszyt z
ponumerowanymi stronami, opatrzony pieczęcią organu wydającego, wydany zgodnie z
obowiązującymi przepisami, stanowiący urzędowy dokument przebiegu robót
budowlanych, służący do notowania zdarzeń i okoliczności zachodzących w toku
wykonywania robót, rejestrowania dokonywanych odbiorów robót, przekazywania
poleceń i innej korespondencji technicznej pomiędzy Inżynierem/ Kierownikiem
projektu, Wykonawcą i projektantem.
1.4.7. Estakada - obiekt zbudowany
nad przeszkodą terenową dla zapewnienia komunikacji drogowej i ruchu
pieszego.
1.4.8. Inżynier/Kierownik projektu – osoba wymieniona w danych kontraktowych (wyznaczona przez Zamawiającego, o której wyznaczeniu poinformowany jest Wykonawca), odpowiedzialna za nadzorowanie robót i administrowanie kontraktem.
1.4.9. Jezdnia - część korony drogi
przeznaczona do ruchu pojazdów.
1.4.10. Kierownik budowy - osoba wyznaczona
przez Wykonawcę, upoważniona do kierowania robotami i do występowania w jego
imieniu w sprawach realizacji kontraktu.
1.4.11. Korona drogi - jezdnia (jezdnie) z
poboczami lub chodnikami, zatokami, pasami awaryjnego postoju i pasami
dzielącymi jezdnie.
1.4.12. Konstrukcja nawierzchni - układ warstw
nawierzchni wraz ze sposobem ich połączenia.
1.4.13. Konstrukcja nośna (przęsło lub
przęsła obiektu mostowego) - część obiektu oparta na podporach mostowych,
tworząca ustrój niosący dla przeniesienia ruchu pojazdów lub
pieszych.
1.4.14. Korpus drogowy - nasyp lub ta część
wykopu, która jest ograniczona koroną drogi i skarpami rowów.
1.4.15. Koryto - element uformowany w korpusie
drogowym w celu ułożenia w nim konstrukcji nawierzchni.
1.4.16. Książka obmiarów - akceptowany przez
Inżyniera/Kierownika projektu zeszyt z ponumerowanymi stronami, służący do
wpisywania przez Wykonawcę obmiaru dokonywanych robót w formie wyliczeń,
szkiców i ew. dodatkowych załączników. Wpisy w książce obmiarów podlegają
potwierdzeniu przez Inżyniera/Kierownika projektu.
1.4.17. Laboratorium - drogowe lub inne
laboratorium badawcze, zaakceptowane przez Zamawiającego, niezbędne do
przeprowadzenia wszelkich badań i prób związanych z oceną jakości materiałów
oraz robót.
1.4.18. Materiały - wszelkie tworzywa niezbędne do wykonania robót, zgodne z dokumentacją projektową i specyfikacjami technicznymi, zaakceptowane przez Inżyniera/Kierownika projektu.
1.4.19. Most - obiekt zbudowany nad przeszkodą
wodną dla zapewnienia komunikacji drogowej i ruchu pieszego.
1.4.20.
Nawierzchnia - warstwa lub zespół warstw służących do przejmowania i rozkładania
obciążeń od ruchu na podłoże gruntowe i zapewniających dogodne warunki dla
ruchu.
a)
Warstwa ścieralna - górna warstwa nawierzchni poddana
bezpośrednio oddziaływaniu ruchu i czynników atmosferycznych.
b)
Warstwa wiążąca - warstwa znajdująca się między warstwą
ścieralną a podbudową, zapewniająca lepsze rozłożenie naprężeń w nawierzchni i
przekazywanie ich na podbudowę.
c)
Warstwa wyrównawcza - warstwa służąca do wyrównania
nierówności podbudowy lub profilu istniejącej nawierzchni.
d)
Podbudowa - dolna część nawierzchni służąca do przenoszenia
obciążeń od ruchu na podłoże. Podbudowa może składać się z podbudowy
zasadniczej i podbudowy pomocniczej.
e) Podbudowa zasadnicza - górna część podbudowy spełniająca funkcje nośne w konstrukcji nawierzchni. Może ona składać się z jednej lub dwóch warstw.
f)
Podbudowa pomocnicza - dolna część podbudowy spełniająca,
obok funkcji nośnych, funkcje zabezpieczenia nawierzchni przed działaniem wody,
mrozu i przenikaniem cząstek podłoża. Może zawierać warstwę mrozoochronną,
odsączającą lub odcinającą.
g)
Warstwa mrozoochronna - warstwa, której głównym zadaniem
jest ochrona nawierzchni przed skutkami działania mrozu.
h) Warstwa odcinająca - warstwa stosowana w celu uniemożliwienia przenikania cząstek drobnych gruntu do warstwy nawierzchni leżącej powyżej.
i)
Warstwa odsączająca - warstwa służąca do odprowadzenia wody
przedostającej się do nawierzchni.
1.4.21. Niweleta - wysokościowe i geometryczne
rozwinięcie na płaszczyźnie pionowego przekroju w osi drogi lub obiektu
mostowego.
1.4.22. Obiekt mostowy - most, wiadukt,
estakada, tunel, kładka dla pieszych i przepust.
1.4.23. Objazd tymczasowy - droga specjalnie przygotowana i odpowiednio utrzymana do przeprowadzenia ruchu publicznego na okres budowy.
1.4.24. Odpowiednia (bliska) zgodność - zgodność
wykonywanych robót z dopuszczonymi tolerancjami, a jeśli przedział tolerancji
nie został określony - z przeciętnymi tolerancjami, przyjmowanymi zwyczajowo
dla danego rodzaju robót budowlanych.
1.4.25. Pas drogowy - wydzielony liniami granicznymi pas terenu przeznaczony do umieszczania w nim drogi i związanych z nią urządzeń oraz drzew i krzewów. Pas drogowy może również obejmować teren przewidziany do rozbudowy drogi i budowy urządzeń chroniących ludzi i środowisko przed uciążliwościami powodowanymi przez ruch na drodze.
1.4.26. Pobocze - część korony drogi
przeznaczona do chwilowego postoju pojazdów, umieszczenia urządzeń organizacji i
bezpieczeństwa ruchu oraz do ruchu pieszych, służąca jednocześnie do bocznego
oparcia konstrukcji nawierzchni.
1.4.27. Podłoże nawierzchni - grunt rodzimy lub
nasypowy, leżący pod nawierzchnią do głębokości przemarzania.
1.4.28. Podłoże ulepszone nawierzchni - górna warstwa podłoża, leżąca bezpośrednio pod nawierzchnią, ulepszona w celu umożliwienia przejęcia ruchu budowlanego i właściwego wykonania nawierzchni.
1.4.29. Polecenie Inżyniera/Kierownika
projektu - wszelkie polecenia przekazane Wykonawcy przez Inżyniera/Kierownika
projektu, w formie pisemnej, dotyczące sposobu realizacji robót lub innych spraw
związanych z prowadzeniem budowy.
1.4.30. Projektant - uprawniona osoba prawna lub
fizyczna będąca autorem dokumentacji projektowej.
1.4.31. Przedsięwzięcie budowlane -
kompleksowa realizacja nowego połączenia drogowego lub całkowita
modernizacja/przebudowa (zmiana parametrów geometrycznych trasy w planie i
przekroju podłużnym) istniejącego połączenia.
1.4.32. Przepust – budowla o przekroju
poprzecznym zamkniętym, przeznaczona do przeprowadzenia cieku, szlaku wędrówek
zwierząt dziko żyjących lub urządzeń technicznych przez korpus
drogowy.
1.4.33. Przeszkoda naturalna - element
środowiska naturalnego, stanowiący utrudnienie w realizacji zadania budowlanego,
na przykład dolina, bagno, rzeka, szlak wędrówek dzikich zwierząt
itp.
1.4.34. Przeszkoda sztuczna - dzieło ludzkie,
stanowiące utrudnienie w realizacji zadania budowlanego, na przykład droga,
kolej, rurociąg, kanał, ciąg pieszy lub rowerowy itp.
1.4.35. Przetargowa dokumentacja projektowa -
część dokumentacji projektowej, która wskazuje lokalizację, charakterystykę i
wymiary obiektu będącego przedmiotem robót.
1.4.36. Przyczółek - skrajna podpora obiektu
mostowego. Może składać się z pełnej ściany, słupów lub innych form
konstrukcyjnych, np. skrzyń, komór.
1.4.37. Rekultywacja - roboty mające na celu uporządkowanie i przywrócenie pierwotnych funkcji terenom naruszonym w czasie realizacji zadania budowlanego.
1.4.38. Rozpiętość teoretyczna - odległość
między punktami podparcia (łożyskami), przęsła mostowego.
1.4.39. Szerokość całkowita obiektu (mostu /
wiaduktu) - odległość między zewnętrznymi krawędziami konstrukcji obiektu,
mierzona w linii prostopadłej do osi podłużnej, obejmuje całkowitą szerokość
konstrukcyjną ustroju niosącego.
1.4.40. Szerokość użytkowa obiektu - szerokość
jezdni (nawierzchni) przeznaczona dla poszczególnych rodzajów ruchu oraz
szerokość chodników mierzona w świetle poręczy mostowych z wyłączeniem
konstrukcji przy jezdni dołem oddzielającej ruch kołowy od ruchu
pieszego.
1.4.41. Ślepy kosztorys - wykaz robót z podaniem
ich ilości (przedmiarem) w kolejności technologicznej ich
wykonania.
1.4.42. Teren budowy - teren udostępniony przez
Zamawiającego dla wykonania na nim robót oraz inne miejsca wymienione w
kontrakcie jako tworzące część terenu budowy.
1.4.43. Tunel - obiekt zagłębiony poniżej poziomu terenu dla zapewnienia komunikacji drogowej i ruchu pieszego.
1.4.44. Wiadukt - obiekt zbudowany nad linią
kolejową lub inną drogą dla bezkolizyjnego zapewnienia komunikacji drogowej i
ruchu pieszego.
1.4.45. Zadanie budowlane - część
przedsięwzięcia budowlanego, stanowiąca odrębną całość konstrukcyjną lub
technologiczną, zdolną do samodzielnego pełnienia funkcji techniczno-użytkowych.
Zadanie może polegać na wykonywaniu robót związanych z budową, modernizacją/
przebudową, utrzymaniem oraz ochroną budowli drogowej lub jej
elementu.
Wykonawca jest odpowiedzialny za jakość wykonanych robót, bezpieczeństwo wszelkich czynności na terenie budowy, metody użyte przy budowie oraz za ich zgodność z dokumentacją projektową, SST i poleceniami Inżyniera/Kierownika projektu.
Zamawiający w terminie określonym w dokumentach kontraktowych przekaże Wykonawcy teren budowy wraz ze wszystkimi wymaganymi uzgodnieniami prawnymi i administracyjnymi, lokalizację i współrzędne punktów głównych trasy oraz reperów, dziennik budowy oraz dwa egzemplarze dokumentacji projektowej i dwa komplety SST.
Na Wykonawcy spoczywa odpowiedzialność za ochronę przekazanych mu punktów
pomiarowych do chwili odbioru ostatecznego robót. Uszkodzone lub zniszczone
znaki geodezyjne Wykonawca odtworzy i utrwali na własny koszt.
Dokumentacja projektowa będzie zawierać rysunki, obliczenia i dokumenty,
zgodne z wykazem podanym w szczegółowych warunkach umowy, uwzględniającym
podział na dokumentację projektową:
-
Zamawiającego; wykaz pozycji, które stanowią
przetargową dokumentację projektową oraz projektową dokumentację wykonawczą
(techniczną) i zostaną przekazane Wykonawcy,
-
Wykonawcy; wykaz zawierający spis dokumentacji
projektowej, którą Wykonawca opracuje w ramach ceny
kontraktowej.
Dokumentacja projektowa, SST i wszystkie dodatkowe dokumenty przekazane
Wykonawcy przez Inżyniera/Kierownika projektu stanowią część umowy, a wymagania
określone w choćby jednym z nich są obowiązujące dla Wykonawcy tak jakby zawarte
były w całej dokumentacji.
W przypadku rozbieżności w ustaleniach poszczególnych dokumentów
obowiązuje kolejność ich ważności wymieniona w „Kontraktowych warunkach
ogólnych” („Ogólnych warunkach umowy”).
Wykonawca nie może wykorzystywać błędów lub opuszczeń w dokumentach
kontraktowych, a o ich wykryciu winien natychmiast powiadomić
Inżyniera/Kierownika projektu, który podejmie decyzję o wprowadzeniu
odpowiednich zmian i poprawek.
W przypadku rozbieżności, wymiary podane na piśmie są ważniejsze od
wymiarów określonych na podstawie odczytu ze skali rysunku.
Wszystkie wykonane roboty i dostarczone materiały będą zgodne z
dokumentacją projektową i SST.
Dane określone w dokumentacji projektowej i w SST będą uważane za wartości docelowe, od których dopuszczalne są odchylenia w ramach określonego przedziału tolerancji. Cechy materiałów i elementów budowli muszą wykazywać zgodność z określonymi wymaganiami, a rozrzuty tych cech nie mogą przekraczać dopuszczalnego przedziału tolerancji.
W przypadku, gdy materiały lub roboty nie będą w pełni zgodne z dokumentacją projektową lub SST i wpłynie to na niezadowalającą jakość elementu budowli, to takie materiały zostaną zastąpione innymi, a elementy budowli rozebrane i wykonane ponownie na koszt Wykonawcy.
a) Roboty modernizacyjne/ przebudowa i remontowe („pod ruchem”)
Wykonawca jest zobowiązany do utrzymania ruchu publicznego oraz
utrzymania istniejących obiektów (jezdnie, ścieżki rowerowe, ciągi piesze, znaki
drogowe, bariery ochronne, urządzenia odwodnienia itp.) na terenie budowy, w
okresie trwania realizacji kontraktu, aż do zakończenia i odbioru ostatecznego
robót.
Przed przystąpieniem do robót Wykonawca przedstawi
Inżynierowi/Kierownikowi projektu do zatwierdzenia, uzgodniony z odpowiednim
zarządem drogi i organem zarządzającym ruchem, projekt organizacji ruchu i
zabezpieczenia robót w okresie trwania budowy. W zależności od potrzeb i postępu
robót projekt organizacji ruchu powinien być na bieżąco aktualizowany przez
Wykonawcę. Każda zmiana, w stosunku do zatwierdzonego projektu organizacji
ruchu, wymaga każdorazowo ponownego zatwierdzenia projektu.
W czasie wykonywania robót Wykonawca dostarczy, zainstaluje i będzie
obsługiwał wszystkie tymczasowe urządzenia zabezpieczające takie jak: zapory,
światła ostrzegawcze, sygnały, itp., zapewniając w ten sposób bezpieczeństwo
pojazdów i pieszych.
Wykonawca zapewni stałe warunki widoczności w dzień i w nocy tych zapór i
znaków, dla których jest to nieodzowne ze względów
bezpieczeństwa.
Wszystkie znaki, zapory i inne urządzenia zabezpieczające będą akceptowane przez Inżyniera/Kierownika projektu.
Fakt przystąpienia do robót Wykonawca obwieści publicznie przed ich
rozpoczęciem w sposób uzgodniony z Inżynierem/Kierownikiem projektu oraz przez
umieszczenie, w miejscach i ilościach określonych przez Inżyniera/Kierownika
projektu, tablic informacyjnych, których treść będzie zatwierdzona przez
Inżyniera/Kierownika projektu. Tablice informacyjne będą utrzymywane przez
Wykonawcę w dobrym stanie przez cały okres realizacji robót.
Koszt zabezpieczenia terenu budowy nie podlega odrębnej zapłacie i
przyjmuje się, że jest włączony w cenę kontraktową.
b) Roboty o charakterze inwestycyjnym
Wykonawca jest zobowiązany do zabezpieczenia terenu budowy w okresie
trwania realizacji kontraktu aż do zakończenia i odbioru ostatecznego
robót.
Wykonawca dostarczy, zainstaluje i będzie utrzymywać tymczasowe
urządzenia zabezpieczające, w tym: ogrodzenia, poręcze, oświetlenie, sygnały i
znaki ostrzegawcze oraz wszelkie
inne środki niezbędne do ochrony robót, wygody społeczności i
innych.
W miejscach przylegających do dróg otwartych dla ruchu, Wykonawca ogrodzi lub wyraźnie oznakuje teren budowy, w sposób uzgodniony z Inżynierem/Kierownikiem projektu.
Wjazdy i wyjazdy z terenu budowy przeznaczone dla pojazdów i maszyn pracujących przy realizacji robót, Wykonawca odpowiednio oznakuje w sposób uzgodniony z Inżynierem/Kierownikiem projektu.
Fakt przystąpienia do robót Wykonawca obwieści publicznie przed ich
rozpoczęciem w sposób uzgodniony z Inżynierem/Kierownikiem projektu oraz przez
umieszczenie, w miejscach i ilościach określonych przez Inżyniera/Kierownika
projektu, tablic informacyjnych, których treść będzie zatwierdzona przez
Inżyniera/Kierownika projektu. Tablice informacyjne będą utrzymywane przez
Wykonawcę w dobrym stanie przez cały okres realizacji robót.
Koszt zabezpieczenia terenu budowy nie podlega odrębnej zapłacie i
przyjmuje się, że jest włączony w cenę kontraktową.
Wykonawca ma obowiązek znać i stosować w czasie prowadzenia robót
wszelkie przepisy dotyczące ochrony środowiska naturalnego.
W okresie trwania budowy i wykańczania robót Wykonawca
będzie:
a)
utrzymywać teren budowy i wykopy w stanie bez wody
stojącej,
b)
podejmować wszelkie uzasadnione kroki mające na celu
stosowanie się do przepisów i norm dotyczących ochrony środowiska na terenie i
wokół terenu budowy oraz będzie unikać uszkodzeń lub uciążliwości dla osób lub
dóbr publicznych i innych, a wynikających z nadmiernego hałasu, wibracji,
zanieczyszczenia lub innych przyczyn powstałych w następstwie jego sposobu
działania.
Stosując
się do tych wymagań będzie miał szczególny wzgląd na:
1)
lokalizację baz, warsztatów, magazynów, składowisk, ukopów
i dróg dojazdowych,
2)
środki ostrożności i zabezpieczenia przed:
a)
zanieczyszczeniem zbiorników i cieków wodnych pyłami lub
substancjami toksycznymi,
b)
zanieczyszczeniem powietrza pyłami i gazami,
c)
możliwością powstania pożaru.
Wykonawca będzie przestrzegać przepisy ochrony
przeciwpożarowej.
Wykonawca będzie utrzymywać, wymagany na podstawie odpowiednich przepisów
sprawny sprzęt przeciwpożarowy, na terenie baz produkcyjnych, w pomieszczeniach
biurowych, mieszkalnych, magazynach oraz w maszynach i pojazdach.
Materiały łatwopalne będą składowane w sposób zgodny z odpowiednimi
przepisami i zabezpieczone przed dostępem osób trzecich.
Wykonawca będzie odpowiedzialny za wszelkie straty spowodowane pożarem wywołanym jako rezultat realizacji robót albo przez personel Wykonawcy.
Materiały, które w sposób trwały są szkodliwe dla otoczenia, nie będą
dopuszczone do użycia.
Nie dopuszcza się użycia materiałów wywołujących szkodliwe promieniowanie
o stężeniu większym od dopuszczalnego, określonego odpowiednimi
przepisami.
Wszelkie materiały odpadowe użyte do robót będą miały aprobatę techniczną
wydaną przez uprawnioną jednostkę, jednoznacznie określającą brak szkodliwego
oddziaływania tych materiałów na środowisko.
Materiały, które są szkodliwe dla otoczenia tylko w czasie robót, a po
zakończeniu robót ich szkodliwość zanika (np. materiały pylaste) mogą być użyte
pod warunkiem przestrzegania wymagań technologicznych wbudowania. Jeżeli
wymagają tego odpowiednie przepisy Wykonawca powinien otrzymać zgodę na użycie
tych materiałów od właściwych organów administracji państwowej.
Jeżeli Wykonawca użył materiałów szkodliwych dla otoczenia zgodnie ze
specyfikacjami, a ich użycie spowodowało jakiekolwiek zagrożenie środowiska, to
konsekwencje tego poniesie Zamawiający.
Wykonawca odpowiada za ochronę instalacji na powierzchni ziemi i za
urządzenia podziemne, takie jak rurociągi, kable itp. oraz uzyska od
odpowiednich władz będących właścicielami tych urządzeń potwierdzenie informacji
dostarczonych mu przez Zamawiającego w ramach planu ich lokalizacji. Wykonawca
zapewni właściwe oznaczenie i zabezpieczenie przed uszkodzeniem tych instalacji
i urządzeń w czasie trwania budowy.
Wykonawca zobowiązany jest umieścić w swoim harmonogramie rezerwę czasową
dla wszelkiego rodzaju robót, które mają być wykonane w zakresie przełożenia
instalacji i urządzeń podziemnych na terenie budowy i powiadomić
Inżyniera/Kierownika projektu i władze lokalne o zamiarze rozpoczęcia robót. O
fakcie przypadkowego uszkodzenia tych instalacji Wykonawca bezzwłocznie
powiadomi Inżyniera/Kierownika projektu i zainteresowane władze oraz będzie z
nimi współpracował dostarczając wszelkiej pomocy potrzebnej przy dokonywaniu
napraw. Wykonawca będzie odpowiadać za wszelkie spowodowane przez jego działania
uszkodzenia instalacji na powierzchni ziemi i urządzeń podziemnych wykazanych w
dokumentach dostarczonych mu przez Zamawiającego.
Jeżeli teren budowy przylega do terenów z zabudową mieszkaniową,
Wykonawca będzie realizować roboty w sposób powodujący minimalne niedogodności
dla mieszkańców. Wykonawca odpowiada za wszelkie uszkodzenia zabudowy
mieszkaniowej w sąsiedztwie budowy, spowodowane jego
działalnością.
Inżynier/Kierownik projektu będzie na bieżąco informowany o wszystkich
umowach zawartych pomiędzy Wykonawcą a właścicielami nieruchomości i dotyczących
korzystania z własności i dróg wewnętrznych. Jednakże, ani Inżynier/Kierownik
projektu ani Zamawiający nie będzie ingerował w takie porozumienia, o ile nie
będą one sprzeczne z postanowieniami zawartymi w warunkach umowy.
Wykonawca będzie stosować się do ustawowych ograniczeń nacisków osi na drogach publicznych przy transporcie materiałów i wyposażenia na i z terenu robót. Wykonawca uzyska wszelkie niezbędne zezwolenia i uzgodnienia od właściwych władz co do przewozu nietypowych wagowo ładunków (ponadnormatywnych) i o każdym takim przewozie będzie powiadamiał Inżyniera/Kierownika projektu. Inżynier/Kierownik projektu może polecić, aby pojazdy nie spełniające tych warunków zostały usunięte z terenu budowy. Pojazdy powodujące nadmierne obciążenie osiowe nie będą dopuszczone na świeżo ukończony fragment budowy w obrębie terenu budowy i Wykonawca będzie odpowiadał za naprawę wszelkich robót w ten sposób uszkodzonych, zgodnie z poleceniami Inżyniera/Kierownika projektu.
Podczas realizacji robót Wykonawca będzie przestrzegać przepisów
dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.
W szczególności Wykonawca ma obowiązek zadbać, aby personel nie wykonywał
pracy w warunkach niebezpiecznych, szkodliwych dla zdrowia oraz nie
spełniających odpowiednich wymagań sanitarnych.
Wykonawca zapewni i będzie utrzymywał wszelkie urządzenia
zabezpieczające, socjalne oraz sprzęt i odpowiednią odzież dla ochrony życia i
zdrowia osób zatrudnionych na budowie oraz dla zapewnienia bezpieczeństwa
publicznego.
Uznaje się, że wszelkie koszty związane z wypełnieniem wymagań
określonych powyżej nie podlegają odrębnej zapłacie i są uwzględnione w cenie
kontraktowej.
Wykonawca będzie utrzymywać roboty do czasu odbioru ostatecznego.
Utrzymanie powinno być prowadzone w taki sposób, aby budowla drogowa lub jej
elementy były w zadowalającym stanie przez cały czas, do momentu odbioru
ostatecznego.
Jeśli Wykonawca w jakimkolwiek czasie zaniedba utrzymanie, to na
polecenie Inżyniera/Kierownika projektu powinien rozpocząć roboty utrzymaniowe
nie później niż w 24 godziny po otrzymaniu tego polecenia.
Wykonawca zobowiązany jest znać wszystkie zarządzenia wydane przez władze
centralne i miejscowe oraz inne przepisy, regulaminy i wytyczne, które są w
jakikolwiek sposób związane z wykonywanymi robotami i będzie w pełni
odpowiedzialny za przestrzeganie tych postanowień podczas prowadzenia
robót.
Wykonawca będzie przestrzegać praw patentowych i będzie w pełni odpowiedzialny za wypełnienie wszelkich wymagań prawnych odnośnie znaków firmowych, nazw lub innych chronionych praw w odniesieniu do sprzętu, materiałów lub urządzeń użytych lub związanych z wykonywaniem robót i w sposób ciągły będzie informować Inżyniera/Kierownika projektu o swoich działaniach, przedstawiając kopie zezwoleń i inne odnośne dokumenty. Wszelkie straty, koszty postępowania, obciążenia i wydatki wynikłe z lub związane z naruszeniem jakichkolwiek praw patentowych pokryje Wykonawca, z wyjątkiem przypadków, kiedy takie naruszenie wyniknie z wykonania projektu lub specyfikacji dostarczonej przez Inżyniera/Kierownika projektu.
1.5.13.
Równoważność norm i zbiorów przepisów prawnych
Gdziekolwiek w dokumentach kontraktowych powołane są konkretne normy i
przepisy, które spełniać mają materiały, sprzęt i inne towary oraz wykonane i
zbadane roboty, będą obowiązywać postanowienia najnowszego wydania lub
poprawionego wydania powołanych norm i przepisów o ile w warunkach kontraktu nie
postanowiono inaczej. W przypadku gdy powołane normy i przepisy są państwowe lub
odnoszą się do konkretnego kraju lub regionu, mogą być również stosowane inne
odpowiednie normy zapewniające równy lub wyższy poziom wykonania niż powołane
normy lub przepisy, pod warunkiem ich sprawdzenia i pisemnego zatwierdzenia
przez Inżyniera/Kierownika projektu. Różnice pomiędzy powołanymi normami a ich
proponowanymi zamiennikami muszą być dokładnie opisane przez Wykonawcę i
przedłożone Inżynierowi/Kierownikowi projektu do zatwierdzenia.
1.5.14. Wykopaliska
Wszelkie wykopaliska, monety, przedmioty wartościowe, budowle oraz inne
pozostałości o znaczeniu geologicznym lub archeologicznym odkryte na terenie
budowy będą uważane za własność Zamawiającego. Wykonawca zobowiązany jest
powiadomić Inżyniera/Kierownika projektu i postępować zgodnie z jego
poleceniami. Jeżeli w wyniku tych poleceń Wykonawca poniesie koszty i/lub
wystąpią opóźnienia w robotach, Inżynier/Kierownik projektu po uzgodnieniu z
Zamawiającym i Wykonawcą ustali wydłużenie czasu wykonania robót i/lub wysokość
kwoty, o którą należy zwiększyć cenę kontraktową.
1.6.
Zaplecze Zamawiającego (o ile warunki kontraktu przewidują realizację)
Wykonawca zobowiązany jest zabezpieczyć Zamawiającemu, pomieszczenia
biurowe, sprzęt, transport oraz inne urządzenia towarzyszące, zgodnie z
wymaganiami podanymi w D-M-00.00.01 „Zaplecze Zamawiającego”.
Co najmniej na trzy tygodnie przed zaplanowanym wykorzystaniem
jakichkolwiek materiałów przeznaczonych do robót, Wykonawca przedstawi
Inżynierowi/Kierownikowi projektu do zatwierdzenia, szczegółowe informacje
dotyczące proponowanego źródła wytwarzania, zamawiania lub wydobywania tych
materiałów jak również odpowiednie świadectwa badań laboratoryjnych oraz próbki
materiałów.
Zatwierdzenie partii materiałów z danego źródła nie oznacza
automatycznie, że wszelkie materiały z danego źródła uzyskają
zatwierdzenie.
Wykonawca zobowiązany jest do prowadzenia badań w celu wykazania, że
materiały uzyskane z dopuszczonego źródła w sposób ciągły spełniają wymagania
SST w czasie realizacji robót.
Wykonawca odpowiada za uzyskanie pozwoleń od właścicieli i odnośnych
władz na pozyskanie materiałów ze źródeł miejscowych włączając w to źródła
wskazane przez Zamawiającego i jest zobowiązany dostarczyć
Inżynierowi/Kierownikowi projektu wymagane dokumenty przed rozpoczęciem
eksploatacji źródła.
Wykonawca przedstawi Inżynierowi/Kierownikowi projektu do zatwierdzenia
dokumentację zawierającą raporty z badań terenowych i laboratoryjnych oraz
proponowaną przez siebie metodę wydobycia i selekcji, uwzględniając aktualne
decyzje o eksploatacji, organów administracji państwowej i
samorządowej.
Wykonawca ponosi odpowiedzialność za spełnienie wymagań ilościowych i
jakościowych materiałów pochodzących ze źródeł miejscowych.
Wykonawca ponosi wszystkie koszty, z tytułu wydobycia materiałów,
dzierżawy i inne jakie okażą się potrzebne w związku
z dostarczeniem materiałów do robót.
Humus i nadkład czasowo zdjęte z terenu wykopów, dokopów i miejsc
pozyskania materiałów miejscowych będą formowane w hałdy i wykorzystane przy
zasypce i rekultywacji terenu po ukończeniu robót.
Wszystkie odpowiednie materiały pozyskane z wykopów na terenie budowy lub z innych miejsc wskazanych w dokumentach umowy będą wykorzystane do robót lub odwiezione na odkład odpowiednio do wymagań umowy lub wskazań Inżyniera/Kierownika projektu.
Wykonawca nie będzie prowadzić żadnych wykopów w obrębie terenu budowy poza tymi, które zostały wyszczególnione w dokumentach umowy, chyba, że uzyska na to pisemną zgodę Inżyniera/Kierownika projektu.
Eksploatacja źródeł materiałów będzie zgodna z wszelkimi regulacjami
prawnymi obowiązującymi na danym obszarze.
Materiały nie odpowiadające wymaganiom zostaną przez Wykonawcę wywiezione z terenu budowy i złożone w miejscu wskazanym przez Inżyniera/Kierownika projektu. Jeśli Inżynier/Kierownik projektu zezwoli Wykonawcy na użycie tych materiałów do innych robót, niż te dla których zostały zakupione, to koszt tych materiałów zostanie odpowiednio przewartościowany (skorygowany) przez Inżyniera/Kierownika projektu.
Każdy rodzaj robót, w którym znajdują się nie zbadane i nie zaakceptowane
materiały, Wykonawca wykonuje na własne ryzyko, licząc się z jego nieprzyjęciem,
usunięciem i
niezapłaceniem
Jeśli dokumentacja projektowa lub SST przewidują możliwość wariantowego
zastosowania rodzaju materiału w wykonywanych robotach, Wykonawca powiadomi
Inżyniera/Kierownika projektu o swoim zamiarze co najmniej 3 tygodnie przed
użyciem tego materiału, albo w okresie dłuższym, jeśli będzie to potrzebne z
uwagi na wykonanie badań wymaganych przez Inżyniera/Kierownika projektu.
Wybrany i zaakceptowany rodzaj materiału nie może być później zmieniany bez
zgody Inżyniera/Kierownika projektu.
Wykonawca zapewni, aby tymczasowo składowane materiały, do czasu gdy będą one użyte do robót, były zabezpieczone przed zanieczyszczeniami, zachowały swoją jakość i właściwości i były dostępne do kontroli przez Inżyniera/Kierownika projektu.
Miejsca czasowego składowania materiałów będą zlokalizowane w obrębie
terenu budowy w miejscach uzgodnionych z Inżynierem/Kierownikiem projektu lub
poza terenem budowy w miejscach zorganizowanych przez Wykonawcę i
zaakceptowanych przez Inżyniera/Kierownika projektu.
Wytwórnie materiałów mogą być okresowo kontrolowane przez
Inżyniera/Kierownika projektu w celu sprawdzenia zgodności stosowanych metod
produkcji z wymaganiami. Próbki materiałów mogą być pobierane w celu sprawdzenia
ich właściwości. Wyniki tych kontroli będą stanowić podstawę do akceptacji
określonej partii materiałów pod względem jakości.
W przypadku, gdy Inżynier/Kierownik projektu będzie przeprowadzał
inspekcję wytwórni, muszą być spełnione następujące warunki:
a)
Inżynier/Kierownik projektu będzie miał zapewnioną
współpracę i pomoc Wykonawcy oraz producenta materiałów w czasie przeprowadzania
inspekcji,
b)
Inżynier/Kierownik projektu będzie miał wolny dostęp, w
dowolnym czasie, do tych części wytwórni, gdzie odbywa się produkcja materiałów
przeznaczonych do realizacji robót,
c)
Jeżeli produkcja odbywa się w miejscu nie należącym do
Wykonawcy, Wykonawca uzyska dla Inżyniera/Kierownika projektu zezwolenie dla
przeprowadzenia inspekcji i badań w tych miejscach.
Wykonawca jest zobowiązany do używania jedynie takiego sprzętu, który nie
spowoduje niekorzystnego wpływu na jakość wykonywanych robót. Sprzęt używany do
robót powinien być zgodny z ofertą Wykonawcy i powinien odpowiadać pod względem
typów i ilości wskazaniom zawartym w SST, PZJ lub projekcie organizacji robót,
zaakceptowanym przez Inżyniera/Kierownika projektu; w przypadku braku ustaleń w
wymienionych wyżej dokumentach, sprzęt powinien być uzgodniony i zaakceptowany
przez Inżyniera/Kierownika projektu.
Liczba i wydajność sprzętu powinny gwarantować przeprowadzenie robót,
zgodnie z zasadami określonymi w dokumentacji projektowej, SST i wskazaniach
Inżyniera/Kierownika projektu.
Sprzęt będący własnością Wykonawcy lub wynajęty do wykonania robót ma być
utrzymywany w dobrym stanie i gotowości do pracy. Powinien być zgodny z normami
ochrony środowiska i przepisami dotyczącymi jego użytkowania.
Wykonawca dostarczy Inżynierowi/Kierownikowi projektu kopie dokumentów
potwierdzających dopuszczenie sprzętu do użytkowania i badań okresowych, tam
gdzie jest to wymagane przepisami.
Wykonawca będzie konserwować sprzęt jak również naprawiać lub wymieniać
sprzęt niesprawny.
Jeżeli dokumentacja projektowa lub SST przewidują możliwość wariantowego
użycia sprzętu przy wykonywanych robotach, Wykonawca powiadomi
Inżyniera/Kierownika projektu o swoim zamiarze wyboru i uzyska jego akceptację
przed użyciem sprzętu. Wybrany sprzęt, po akceptacji Inżyniera/Kierownika
projektu, nie może być później zmieniany bez jego zgody.
Jakikolwiek sprzęt, maszyny, urządzenia i narzędzia nie gwarantujące
zachowania warunków umowy, zostaną przez Inżyniera/Kierownika projektu
zdyskwalifikowane i nie dopuszczone do robót.
Wykonawca jest zobowiązany do stosowania jedynie takich środków
transportu, które nie wpłyną niekorzystnie na jakość wykonywanych robót i
właściwości przewożonych materiałów.
Liczba środków transportu powinna zapewniać prowadzenie robót zgodnie z
zasadami określonymi w dokumentacji projektowej, SST i wskazaniach
Inżyniera/Kierownika projektu, w terminie przewidzianym umową.
Przy ruchu na drogach publicznych pojazdy będą spełniać wymagania
dotyczące przepisów ruchu drogowego w odniesieniu do dopuszczalnych nacisków na
oś i innych parametrów technicznych. Środki transportu nie spełniające tych
warunków mogą być dopuszczone przez Inżyniera/Kierownika projektu, pod warunkiem
przywrócenia stanu pierwotnego użytkowanych odcinków dróg na koszt
Wykonawcy.
Wykonawca będzie usuwać na bieżąco, na własny koszt, wszelkie
zanieczyszczenia, uszkodzenia spowodowane jego pojazdami na drogach publicznych
oraz dojazdach do terenu budowy.
Wykonawca jest odpowiedzialny za prowadzenie robót zgodnie z warunkami
umowy oraz za jakość zastosowanych materiałów i wykonywanych robót, za ich
zgodność z dokumentacją projektową, wymaganiami SST, PZJ, projektem organizacji
robót opracowanym przez Wykonawcę oraz poleceniami Inżyniera/Kierownika
projektu.
Wykonawca jest odpowiedzialny za stosowane metody wykonywania robót.
Wykonawca jest odpowiedzialny za dokładne wytyczenie w planie i
wyznaczenie wysokości wszystkich elementów robót zgodnie z wymiarami i rzędnymi
określonymi w dokumentacji projektowej lub przekazanymi na piśmie przez
Inżyniera/Kierownika projektu.
Błędy popełnione przez Wykonawcę w wytyczeniu i wyznaczaniu robót
zostaną, usunięte przez Wykonawcę na własny koszt, z wyjątkiem, kiedy dany błąd
okaże się skutkiem błędu zawartego w danych dostarczonych Wykonawcy na piśmie
przez Inżyniera/Kierownika projektu.
Sprawdzenie wytyczenia robót lub wyznaczenia wysokości przez
Inżyniera/Kierownika projektu nie zwalnia Wykonawcy od odpowiedzialności za ich
dokładność.
Decyzje Inżyniera/Kierownika projektu dotyczące akceptacji lub odrzucenia
materiałów i elementów robót będą oparte na wymaganiach określonych w
dokumentach umowy, dokumentacji projektowej i w SST, a także w normach i
wytycznych. Przy podejmowaniu decyzji Inżynier/Kierownik projektu uwzględni
wyniki badań materiałów i robót, rozrzuty normalnie występujące przy produkcji i
przy badaniach materiałów, doświadczenia z przeszłości, wyniki badań naukowych
oraz inne czynniki wpływające na rozważaną kwestię.
Polecenia Inżyniera/Kierownika projektu powinny być wykonywane przez
Wykonawcę w czasie określonym przez Inżyniera/Kierownika projektu, pod groźbą
zatrzymania robót. Skutki finansowe z tego tytułu poniesie
Wykonawca.
Wykonawca jest zobowiązany opracować i przedstawić do akceptacji Inżyniera/Kierownika projektu program zapewnienia jakości. W programie zapewnienia jakości Wykonawca powinien określić, zamierzony sposób wykonywania robót, możliwości techniczne, kadrowe i plan organizacji robót gwarantujący wykonanie robót zgodnie z dokumentacją projektową, SST oraz ustaleniami.
Program zapewnienia jakości powinien zawierać:
a) część ogólną opisującą:
-
organizację wykonania robót, w tym terminy i sposób
prowadzenia robót,
-
organizację ruchu na budowie wraz z oznakowaniem
robót,
- sposób zapewnienia bhp.,
-
wykaz zespołów roboczych, ich kwalifikacje i
przygotowanie praktyczne,
-
wykaz osób odpowiedzialnych za jakość i terminowość
wykonania poszczególnych elementów robót,
-
system (sposób i procedurę) proponowanej kontroli i
sterowania jakością wykonywanych robót,
-
wyposażenie w sprzęt i urządzenia do pomiarów i
kontroli (opis laboratorium własnego lub laboratorium, któremu Wykonawca
zamierza zlecić prowadzenie badań),
- sposób oraz formę gromadzenia wyników badań laboratoryjnych, zapis pomiarów, nastaw mechanizmów sterujących, a także wyciąganych wniosków i zastosowanych korekt w procesie technologicznym, proponowany sposób i formę przekazywania tych informacji Inżynierowi/Kierownikowi projektu;
b) część szczegółową opisującą dla
każdego asortymentu robót:
-
wykaz maszyn i urządzeń stosowanych na budowie z ich
parametrami technicznymi oraz wyposażeniem w mechanizmy do sterowania i
urządzenia pomiarowo-kontrolne,
-
rodzaje i ilość środków transportu oraz urządzeń do
magazynowania i załadunku materiałów, spoiw, lepiszczy, kruszyw
itp.,
-
sposób zabezpieczenia i ochrony ładunków przed
utratą ich właściwości w czasie transportu,
- sposób i procedurę pomiarów i badań (rodzaj i częstotliwość, pobieranie próbek, legalizacja i sprawdzanie urządzeń, itp.) prowadzonych podczas dostaw materiałów, wytwarzania mieszanek i wykonywania poszczególnych elementów robót,
-
sposób postępowania z materiałami i robotami nie
odpowiadającymi wymaganiom.
Celem kontroli robót będzie takie sterowanie ich przygotowaniem i
wykonaniem, aby osiągnąć założoną jakość robót.
Wykonawca jest odpowiedzialny za pełną kontrolę robót i jakości
materiałów. Wykonawca zapewni odpowiedni system kontroli, włączając personel,
laboratorium, sprzęt, zaopatrzenie i wszystkie urządzenia niezbędne do
pobierania próbek i badań materiałów oraz robót.
Przed zatwierdzeniem systemu kontroli Inżynier/Kierownik projektu może
zażądać od Wykonawcy przeprowadzenia badań w celu zademonstrowania, że poziom
ich wykonywania jest zadowalający.
Wykonawca będzie przeprowadzać pomiary i badania materiałów oraz robót z
częstotliwością zapewniającą stwierdzenie, że roboty wykonano zgodnie z
wymaganiami zawartymi w dokumentacji projektowej i SST
Minimalne wymagania co do zakresu badań i ich częstotliwość są określone
w SST, normach i wytycznych. W przypadku, gdy nie zostały one tam określone,
Inżynier/Kierownik projektu ustali jaki zakres kontroli jest konieczny, aby
zapewnić wykonanie robót zgodnie z umową.
Wykonawca dostarczy Inżynierowi/Kierownikowi projektu świadectwa, że
wszystkie stosowane urządzenia i sprzęt badawczy posiadają ważną legalizację,
zostały prawidłowo wykalibrowane i odpowiadają wymaganiom norm określających
procedury badań.
Inżynier/Kierownik projektu będzie mieć nieograniczony dostęp do pomieszczeń laboratoryjnych, w celu ich inspekcji.
Inżynier/Kierownik projektu będzie przekazywać Wykonawcy pisemne
informacje o jakichkolwiek niedociągnięciach dotyczących urządzeń
laboratoryjnych, sprzętu, zaopatrzenia laboratorium, pracy personelu lub metod
badawczych. Jeżeli niedociągnięcia te będą tak poważne, że mogą wpłynąć ujemnie
na wyniki badań, Inżynier/Kierownik projektu natychmiast wstrzyma użycie do
robót badanych materiałów i dopuści je do użycia dopiero wtedy, gdy
niedociągnięcia w pracy laboratorium Wykonawcy zostaną usunięte i stwierdzona
zostanie odpowiednia jakość tych materiałów.
Wszystkie koszty związane z organizowaniem i prowadzeniem badań
materiałów ponosi Wykonawca.
Próbki będą pobierane losowo. Zaleca się stosowanie statystycznych metod
pobierania próbek, opartych na zasadzie, że wszystkie jednostkowe elementy
produkcji mogą być z jednakowym prawdopodobieństwem wytypowane do
badań.
Inżynier/Kierownik projektu będzie mieć zapewnioną możliwość udziału w
pobieraniu próbek.
Pojemniki do pobierania próbek będą dostarczone przez Wykonawcę i
zatwierdzone przez Inżyniera/Kierownika projektu. Próbki dostarczone przez
Wykonawcę do badań wykonywanych przez Inżyniera/Kierownik projektu będą
odpowiednio opisane i oznakowane, w sposób zaakceptowany przez
Inżyniera/Kierownika projektu.
Na zlecenie Inżyniera/Kierownika projektu Wykonawca będzie przeprowadzać
dodatkowe badania tych materiałów, które budzą wątpliwości co do jakości, o ile
kwestionowane materiały nie zostaną przez Wykonawcę usunięte lub ulepszone z
własnej woli. Koszty tych dodatkowych badań pokrywa Wykonawca tylko w przypadku
stwierdzenia usterek; w przeciwnym przypadku koszty te pokrywa
Zamawiający.
Wszystkie badania i pomiary będą przeprowadzone zgodnie z wymaganiami norm. W przypadku, gdy normy nie obejmują jakiegokolwiek badania wymaganego w SST, stosować można wytyczne krajowe, albo inne procedury, zaakceptowane przez Inżyniera/Kierownika projektu.
Przed przystąpieniem do pomiarów lub badań, Wykonawca powiadomi
Inżyniera/Kierownika projektu o rodzaju, miejscu i terminie pomiaru lub badania.
Po wykonaniu pomiaru lub badania, Wykonawca przedstawi na piśmie ich wyniki do
akceptacji Inżyniera/Kierownika projektu.
Wykonawca będzie przekazywać Inżynierowi/Kierownikowi projektu kopie
raportów z wynikami badań jak najszybciej, nie później jednak niż w terminie
określonym w programie zapewnienia jakości.
Wyniki badań (kopie) będą przekazywane Inżynierowi/Kierownikowi projektu
na formularzach według dostarczonego przez niego wzoru lub innych, przez niego
zaaprobowanych.
Inżynier/Kierownik projektu jest uprawniony do dokonywania kontroli,
pobierania próbek i badania materiałów w miejscu ich wytwarzania/pozyskiwania, a
Wykonawca i producent materiałów powinien udzielić mu niezbędnej
pomocy.
Inżynier/Kierownik projektu, dokonując weryfikacji systemu kontroli robót
prowadzonego przez Wykonawcę, poprzez między innymi swoje badania, będzie
oceniać zgodność materiałów i robót z wymaganiami SST na podstawie wyników
własnych badań kontrolnych jak i wyników badań dostarczonych przez
Wykonawcę.
Inżynier/Kierownik projektu powinien pobierać próbki materiałów i
prowadzić badania niezależnie od Wykonawcy, na swój koszt. Jeżeli wyniki tych
badań wykażą, że raporty Wykonawcy są niewiarygodne, to Inżynier/Kierownik
projektu oprze się wyłącznie na własnych badaniach przy ocenie zgodności
materiałów i robót z dokumentacją projektową i SST. Może również zlecić, sam lub
poprzez Wykonawcę, przeprowadzenie powtórnych lub dodatkowych badań niezależnemu
laboratorium. W takim przypadku całkowite koszty powtórnych lub dodatkowych
badań i pobierania próbek poniesione zostaną przez Wykonawcę.
Inżynier/Kierownik projektu może dopuścić do użycia tylko te materiały,
które posiadają:
1. certyfikat na znak bezpieczeństwa wykazujący, że zapewniono zgodność z kryteriami technicznymi określonymi na podstawie Polskich Norm, aprobat technicznych oraz właściwych przepisów i dokumentów technicznych,
2.
deklarację zgodności lub certyfikat zgodności
z:
-
Polską Normą lub
-
aprobatą techniczną, w przypadku wyrobów, dla
których nie ustanowiono Polskiej Normy, jeżeli nie są objęte certyfikacją
określoną w pkt 1
i które
spełniają wymogi SST.
W przypadku materiałów, dla których ww. dokumenty są wymagane przez SST,
każda partia dostarczona do robót będzie posiadać te dokumenty, określające w
sposób jednoznaczny jej cechy.
Produkty przemysłowe muszą posiadać ww. dokumenty wydane przez
producenta, a w razie potrzeby poparte wynikami badań wykonanych przez niego.
Kopie wyników tych badań będą dostarczone przez Wykonawcę
Inżynierowi/Kierownikowi projektu.
Jakiekolwiek materiały, które nie spełniają tych wymagań będą
odrzucone.
(1) Dziennik budowy
Dziennik budowy jest wymaganym dokumentem prawnym obowiązującym
Zamawiającego i Wykonawcę w okresie od przekazania Wykonawcy terenu budowy do
końca okresu gwarancyjnego. Odpowiedzialność za prowadzenie dziennika budowy
zgodnie z obowiązującymi przepisami [2] spoczywa na Wykonawcy.
Zapisy w dzienniku budowy będą dokonywane na bieżąco i będą dotyczyć
przebiegu robót, stanu bezpieczeństwa ludzi i mienia oraz technicznej i
gospodarczej strony budowy.
Każdy zapis w dzienniku budowy będzie opatrzony datą jego dokonania, podpisem osoby, która dokonała zapisu, z podaniem jej imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego. Zapisy będą czytelne, dokonane trwałą techniką, w porządku chronologicznym, bezpośrednio jeden pod drugim, bez przerw.
Załączone do dziennika budowy protokoły i inne dokumenty będą oznaczone
kolejnym numerem załącznika i opatrzone datą i podpisem Wykonawcy i
Inżyniera/Kierownika projektu.
Do dziennika budowy należy wpisywać w szczególności:
-
datę przekazania Wykonawcy terenu
budowy,
-
datę przekazania przez Zamawiającego dokumentacji
projektowej,
-
datę uzgodnienia przez Inżyniera/Kierownika projektu
programu zapewnienia jakości i harmonogramów robót,
- terminy rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych elementów robót,
-
przebieg robót, trudności i przeszkody w ich
prowadzeniu, okresy i przyczyny przerw w robotach,
-
uwagi i polecenia Inżyniera/Kierownika
projektu,
-
daty zarządzenia wstrzymania robót, z podaniem
powodu,
-
zgłoszenia i daty odbiorów robót zanikających i
ulegających zakryciu, częściowych i ostatecznych odbiorów robót,
-
wyjaśnienia, uwagi i propozycje
Wykonawcy,
- stan pogody i temperaturę powietrza w okresie wykonywania robót podlegających ograniczeniom lub wymaganiom szczególnym w związku z warunkami klimatycznymi,
-
zgodność rzeczywistych warunków geotechnicznych z
ich opisem w dokumentacji projektowej,
-
dane dotyczące czynności geodezyjnych (pomiarowych)
dokonywanych przed i w trakcie wykonywania robót,
-
dane dotyczące sposobu wykonywania zabezpieczenia
robót,
-
dane dotyczące jakości materiałów, pobierania próbek
oraz wyniki przeprowadzonych badań z podaniem, kto je
przeprowadzał,
-
wyniki prób poszczególnych elementów budowli z
podaniem, kto je przeprowadzał,
- inne istotne informacje o przebiegu robót.
Propozycje, uwagi i wyjaśnienia Wykonawcy, wpisane do dziennika budowy
będą przedłożone Inżynierowi/Kierownikowi projektu do ustosunkowania
się.
Decyzje Inżyniera/Kierownika projektu wpisane do dziennika budowy
Wykonawca podpisuje z zaznaczeniem ich przyjęcia lub zajęciem
stanowiska.
Wpis projektanta do dziennika budowy obliguje Inżyniera/Kierownika
projektu do ustosunkowania się. Projektant nie jest jednak stroną umowy i nie ma
uprawnień do wydawania poleceń Wykonawcy robót.
(2) Książka
obmiarów
Książka obmiarów stanowi dokument pozwalający na rozliczenie faktycznego
postępu każdego z elementów robót. Obmiary wykonanych robót przeprowadza się w
sposób ciągły w jednostkach przyjętych w kosztorysie i wpisuje do książki
obmiarów.
(3) Dokumenty laboratoryjne
Dzienniki laboratoryjne, deklaracje zgodności lub certyfikaty zgodności
materiałów, orzeczenia o jakości materiałów, recepty robocze i kontrolne wyniki
badań Wykonawcy będą gromadzone w formie uzgodnionej w programie zapewnienia
jakości. Dokumenty te stanowią załączniki do odbioru robót. Winny być
udostępnione na każde życzenie Inżyniera/Kierownika projektu.
(4) Pozostałe dokumenty
budowy
Do dokumentów budowy zalicza się, oprócz wymienionych w punktach (1) -
(3) następujące dokumenty:
a)
pozwolenie na realizację zadania
budowlanego,
b)
protokoły przekazania terenu budowy,
c) umowy cywilno-prawne z osobami trzecimi i inne umowy cywilno-prawne,
d)
protokoły odbioru robót,
e)
protokoły z narad i ustaleń,
f)
korespondencję na budowie.
(5) Przechowywanie dokumentów budowy
Dokumenty budowy będą przechowywane na terenie budowy w miejscu
odpowiednio zabezpieczonym.
Zaginięcie któregokolwiek z dokumentów budowy spowoduje jego
natychmiastowe odtworzenie w formie przewidzianej prawem.
Wszelkie dokumenty budowy będą zawsze dostępne dla Inżyniera/Kierownika
projektu i przedstawiane do wglądu na życzenie Zamawiającego.
Obmiar robót będzie określać faktyczny zakres wykonywanych robót zgodnie z dokumentacją projektową i SST, w jednostkach ustalonych w kosztorysie.
Obmiaru robót dokonuje Wykonawca po pisemnym powiadomieniu
Inżyniera/Kierownika projektu o zakresie obmierzanych robót i terminie obmiaru,
co najmniej na 3 dni przed tym terminem.
Wyniki obmiaru będą wpisane do książki obmiarów.
Jakikolwiek błąd lub przeoczenie (opuszczenie) w ilościach podanych w
ślepym kosztorysie lub gdzie indziej w SST nie zwalnia Wykonawcy od obowiązku
ukończenia wszystkich robót. Błędne dane zostaną poprawione wg instrukcji
Inżyniera/Kierownika projektu na piśmie.
Obmiar gotowych robót będzie przeprowadzony z częstością wymaganą do celu
miesięcznej płatności na rzecz Wykonawcy lub w innym czasie określonym w umowie
lub oczekiwanym przez Wykonawcę i Inżyniera/Kierownika projektu.
Długości i odległości pomiędzy wyszczególnionymi punktami skrajnymi będą
obmierzone poziomo wzdłuż linii osiowej.
Jeśli SST właściwe dla danych robót nie wymagają tego inaczej, objętości
będą wyliczone w m3 jako długość pomnożona przez średni
przekrój.
Ilości, które mają być obmierzone wagowo, będą ważone w tonach lub
kilogramach zgodnie z wymaganiami SST.
Wszystkie urządzenia i sprzęt pomiarowy, stosowany w czasie obmiaru robót
będą zaakceptowane przez Inżyniera/Kierownika projektu.
Urządzenia i sprzęt pomiarowy zostaną dostarczone przez Wykonawcę. Jeżeli
urządzenia te lub sprzęt wymagają badań atestujących to Wykonawca będzie
posiadać ważne świadectwa legalizacji.
Wszystkie urządzenia pomiarowe będą przez Wykonawcę utrzymywane w dobrym
stanie, w całym okresie trwania robót.
Wykonawca dostarczy i zainstaluje urządzenia wagowe odpowiadające
odnośnym wymaganiom SST Będzie utrzymywać to wyposażenie zapewniając w sposób
ciągły zachowanie dokładności wg norm zatwierdzonych przez Inżyniera/Kierownika
projektu.
Obmiary będą przeprowadzone przed częściowym lub ostatecznym odbiorem odcinków robót, a także w przypadku występowania dłuższej przerwy w robotach.
Obmiar robót zanikających przeprowadza się w czasie ich
wykonywania.
Obmiar robót podlegających zakryciu przeprowadza się przed ich
zakryciem.
Roboty pomiarowe do obmiaru oraz nieodzowne obliczenia będą wykonane w
sposób zrozumiały i jednoznaczny.
Wymiary skomplikowanych powierzchni lub objętości będą uzupełnione
odpowiednimi szkicami umieszczonymi na karcie książki obmiarów. W razie braku
miejsca szkice mogą być dołączone w formie oddzielnego załącznika do książki
obmiarów, którego wzór zostanie uzgodniony z Inżynierem/Kierownikiem
projektu.
W zależności od ustaleń odpowiednich SST, roboty podlegają następującym
etapom odbioru:
a)
odbiorowi robót zanikających i ulegających
zakryciu,
b)
odbiorowi częściowemu,
c) odbiorowi ostatecznemu,
d) odbiorowi pogwarancyjnemu.
Odbiór robót zanikających i ulegających zakryciu polega na finalnej
ocenie ilości i jakości wykonywanych robót, które w dalszym procesie realizacji
ulegną zakryciu.
Odbiór robót zanikających i ulegających zakryciu będzie dokonany w czasie
umożliwiającym wykonanie ewentualnych korekt i poprawek bez hamowania ogólnego
postępu robót.
Odbioru robót dokonuje Inżynier/Kierownik projektu.
Gotowość danej części robót do odbioru zgłasza Wykonawca wpisem do
dziennika budowy i jednoczesnym powiadomieniem Inżyniera/Kierownika projektu.
Odbiór będzie przeprowadzony niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 3 dni
od daty zgłoszenia wpisem do dziennika budowy i powiadomienia o tym fakcie
Inżyniera/Kierownika projektu.
Jakość i ilość robót ulegających zakryciu ocenia Inżynier/Kierownik projektu na podstawie dokumentów zawierających komplet wyników badań laboratoryjnych i w oparciu o przeprowadzone pomiary, w konfrontacji z dokumentacją projektową, SST i uprzednimi ustaleniami.
Odbiór częściowy polega na
ocenie ilości i jakości wykonanych części robót. Odbioru częściowego robót
dokonuje się wg zasad jak przy odbiorze ostatecznym robót. Odbioru robót
dokonuje Inżynier/Kierownik projektu.
8.4.1. Zasady odbioru ostatecznego robót
Odbiór ostateczny polega na finalnej ocenie rzeczywistego wykonania robót
w odniesieniu do ich ilości, jakości i wartości.
Całkowite zakończenie robót oraz gotowość do odbioru ostatecznego będzie
stwierdzona przez Wykonawcę wpisem do dziennika budowy z bezzwłocznym
powiadomieniem na piśmie o tym fakcie Inżyniera/Kierownika
projektu.
Odbiór ostateczny robót nastąpi w terminie ustalonym w dokumentach umowy,
licząc od dnia potwierdzenia przez Inżyniera/Kierownika projektu zakończenia
robót i przyjęcia dokumentów, o których mowa w punkcie 8.4.2.
Odbioru ostatecznego robót dokona komisja wyznaczona przez Zamawiającego
w obecności Inżyniera/Kierownika projektu i Wykonawcy. Komisja odbierająca
roboty dokona ich oceny jakościowej na podstawie przedłożonych dokumentów,
wyników badań i pomiarów, ocenie wizualnej oraz zgodności wykonania robót z
dokumentacją projektową i SST.
W toku odbioru ostatecznego robót komisja zapozna się z realizacją
ustaleń przyjętych w trakcie odbiorów robót zanikających i ulegających zakryciu,
zwłaszcza w zakresie wykonania robót uzupełniających i robót
poprawkowych.
W przypadkach niewykonania wyznaczonych robót poprawkowych lub robót
uzupełniających w warstwie ścieralnej lub robotach wykończeniowych, komisja
przerwie swoje czynności i ustali nowy termin odbioru
ostatecznego.
W przypadku stwierdzenia przez komisję, że jakość wykonywanych robót w
poszczególnych asortymentach nieznacznie odbiega od wymaganej dokumentacją
projektową i SST z uwzględnieniem tolerancji i nie ma większego wpływu na cechy
eksploatacyjne obiektu i bezpieczeństwo ruchu, komisja dokona potrąceń,
oceniając pomniejszoną wartość wykonywanych robót w stosunku do wymagań
przyjętych w dokumentach umowy.
Podstawowym dokumentem do dokonania odbioru ostatecznego robót jest
protokół odbioru ostatecznego robót sporządzony wg wzoru ustalonego przez
Zamawiającego.
Do odbioru ostatecznego Wykonawca jest zobowiązany przygotować
następujące dokumenty:
1.
dokumentację projektową podstawową z naniesionymi zmianami
oraz dodatkową, jeśli została sporządzona w trakcie realizacji
umowy,
2.
szczegółowe specyfikacje techniczne (podstawowe z
dokumentów umowy i ew. uzupełniające lub zamienne),
3. recepty i ustalenia technologiczne,
4.
dzienniki budowy i książki obmiarów
(oryginały),
5.
wyniki pomiarów kontrolnych oraz badań i oznaczeń
laboratoryjnych, zgodne z SST i ew. PZJ,
6.
deklaracje zgodności lub certyfikaty zgodności wbudowanych
materiałów zgodnie z SST i ew. PZJ,
7.
opinię technologiczną sporządzoną na podstawie wszystkich
wyników badań i pomiarów załączonych do dokumentów odbioru, wykonanych zgodnie
z SST i PZJ,
8.
rysunki (dokumentacje) na wykonanie robót towarzyszących
(np. na przełożenie linii telefonicznej, energetycznej, gazowej, oświetlenia
itp.) oraz protokoły odbioru i przekazania tych robót właścicielom
urządzeń,
9. geodezyjną inwentaryzację powykonawczą robót i sieci uzbrojenia terenu,
10.
kopię mapy zasadniczej powstałej w wyniku geodezyjnej
inwentaryzacji powykonawczej.
W przypadku, gdy wg komisji, roboty pod względem przygotowania
dokumentacyjnego nie będą gotowe do odbioru ostatecznego, komisja w porozumieniu
z Wykonawcą wyznaczy ponowny termin odbioru ostatecznego robót.
Wszystkie zarządzone przez komisję roboty poprawkowe lub uzupełniające
będą zestawione wg wzoru ustalonego przez Zamawiającego.
Termin wykonania robót poprawkowych i robót uzupełniających wyznaczy komisja.
Odbiór pogwarancyjny polega na ocenie wykonanych robót związanych z
usunięciem wad stwierdzonych przy odbiorze ostatecznym i zaistniałych w okresie
gwarancyjnym.
Odbiór pogwarancyjny będzie dokonany na podstawie oceny wizualnej obiektu
z uwzględnieniem zasad opisanych w punkcie 8.4 „Odbiór ostateczny
robót”.
Podstawą płatności jest cena jednostkowa skalkulowana przez Wykonawcę za jednostkę obmiarową ustaloną dla danej pozycji kosztorysu.
Dla pozycji kosztorysowych wycenionych ryczałtowo podstawą płatności jest
wartość (kwota) podana przez Wykonawcę w danej pozycji
kosztorysu.
Cena jednostkowa lub kwota ryczałtowa pozycji kosztorysowej będzie
uwzględniać wszystkie czynności, wymagania i badania składające się na jej
wykonanie, określone dla tej roboty w SST i w dokumentacji
projektowej.
Ceny jednostkowe lub kwoty ryczałtowe robót będą
obejmować:
-
robociznę bezpośrednią wraz z towarzyszącymi
kosztami,
- wartość zużytych materiałów wraz z kosztami zakupu, magazynowania, ewentualnych ubytków i transportu na teren budowy,
-
wartość pracy sprzętu wraz z towarzyszącymi
kosztami,
-
koszty pośrednie, zysk kalkulacyjny i
ryzyko,
-
podatki obliczone zgodnie z obowiązującymi
przepisami.
Do cen jednostkowych nie należy wliczać podatku VAT.
Koszt dostosowania się do wymagań warunków umowy i wymagań ogólnych zawartych w D-M-00.00.00 obejmuje wszystkie warunki określone w ww. dokumentach, a nie wyszczególnione w kosztorysie.
Koszt wybudowania objazdów/przejazdów i organizacji ruchu obejmuje:
(a)
opracowanie oraz uzgodnienie z Inżynierem/Kierownikiem
projektu i odpowiednimi instytucjami projektu organizacji ruchu na czas trwania
budowy, wraz z dostarczeniem kopii projektu Inżynierowi/Kierownikowi projektu i
wprowadzaniem dalszych zmian i uzgodnień wynikających z postępu
robót,
(b) ustawienie tymczasowego oznakowania i oświetlenia zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa ruchu,
(c)
opłaty/dzierżawy terenu,
(d) przygotowanie terenu,
(e)
konstrukcję tymczasowej nawierzchni, ramp, chodników,
krawężników, barier, oznakowań i drenażu,
(f)
tymczasową przebudowę urządzeń obcych.
Koszt utrzymania objazdów/przejazdów i organizacji ruchu obejmuje:
(a)
oczyszczanie, przestawienie, przykrycie i usunięcie
tymczasowych oznakowań pionowych, poziomych, barier i świateł,
(b)
utrzymanie płynności ruchu publicznego.
Koszt likwidacji objazdów/przejazdów i organizacji ruchu obejmuje:
(a) usunięcie wbudowanych materiałów i oznakowania,
(b) doprowadzenie terenu do stanu pierwotnego.
1. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414 z późniejszymi zmianami).
2.
Zarządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19 listopada
2001 r. w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki oraz tablicy
informacyjnej (Dz. U. Nr 138, poz. 1555).
3.
Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.
U. Nr 14, poz. 60 z późniejszymi zmianami).