Projekty aktów - LUTY
UCHWAŁA NR RADY MIEJSKIEJ TRZCIANKI z dnia ..................................2004 r.
w sprawie zamiaru likwidacji Gminnego Przedszkola Nr 4
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku § 1. Po przeprowadzeniu analizy sieci przedszkoli, dla których organem prowadzącym jest Gmina Trzcianka, uznaje się za konieczne zlikwidowanie § 2. W związku z zamiarem likwidacji przedszkola określonego w § 1 uchwały, zapewnia się dzieciom możliwość pobierania rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolach położonych na terenie Gminy Trzcianka. § 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Trzcianki. § 4. Uchwała obowiązuje od dnia podjęcia.
Przedstawiam Panu plan reorganizacji sieci szkół i przedszkoli na terenie miasta i gminy Trzcianka z prośbą o zapoznanie z nim radnych Rady Miejskiej oraz przyjęcie go jako uzasadnienia projektowanych uchwał. Cel przedsięwzięcia. Od kilku lat systematycznie maleje ilość uczniów w szkołach podstawowych Dokonując przykładowej analizy ostatnich trzech lat, koszt utrzymania 1 ucznia wynosił odpowiednio w gimnazjach i szkołach podstawowych na terenie miasta i wsi: 2002 2003 2004 miasto 3283 3748 3990 wieś 5108 5765 5730 W sytuacji zachowania dotychczasowej struktury, dysproporcja pomiędzy dochodami 2003/04 2004/05 2005/06 2006/07 szkoły podstawowe 1974 1911 1849 1786 gimnazja 997 979 943 903 Nawet przy utrzymaniu obecnego poziomu kosztów rzeczowych, co jest raczej nierealne, zważywszy na fakt, że ceny nośników energii oraz wody i kanalizacji wzrastają znacznie ponad poziom inflacji, będzie systematycznie wzrastał koszt utrzymania jednego ucznia, a co za tym idzie, wysokość dotacji gminy Kolejnym poważnym problemem jest wzrost wynagrodzeń nauczycieli związany z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych. Z obecnej liczby 291, postępowanie kwalifikacyjne na wyższy szczebel awansu zawodowego rozpoczęło 165. Jest to zjawisko bardzo pozytywne, należy mieć jednak świadomość, że skutki finansowe tej zmiany daleko przekraczają poziom subwencji otrzymanej na ten cel. Jeszcze bardziej niepokojąca tendencja występuje w przedszkolach. Pomimo zmniejszania się ilość dzieci objętych tym wychowaniem, corocznie wzrastają koszty ich utrzymania. W ostatnich czterech latach wyglądało to następująco: 2001 2002 2003 2004 ilość dzieci w przedszkolach 574 538 517 508 dotacja 1 737 424 2 050 520 2 159 706 2 336 852 W rozbiciu na poszczególne jednostki roczny koszt utrzymania wychowanka 2001 2002 2003 2004 GP Nr 1 4416 5916 6035 5822 GP Nr 2 3334 3699 4851 5330 GP Nr 3 3659 4212 6033 6278 GP Nr 4 3278 4202 4266 5260 GP Biała 3615 6319 8711 5501 GP Runowo 1558 2672 5002 4833 GP Siedlisko 3329 4876 4935 5207 OP Niekursko 2083 2379 2782 3260 OP N. Wieś 2842 2582 2965 3743 OP Radolin 1288 2593 1142 1130 OP Stobno 4039 3588 4874 5967 OP Łomnica 2964 2035 2203 3405 OP Przyłęki 1609 2365 2420 2468 OP Rychlik 2367 2146 2598 2281 Utrzymanie tego stanu rzeczy spowoduje, że coraz więcej środków z budżetu, zamiast na inwestycje umożliwiające rozwój naszej gminy, będzie przeznaczana na utrzymanie kosztownej i nieefektywnej sieci placówek. Najprostszym, a jednocześnie najbardziej efektywnym, z ekonomicznego punktu widzenia działaniem, byłaby likwidacja placówek generujących najwyższe koszty, a jednocześnie nie powodujących, ze względu na niski poziom urodzeń, możliwości zwiększenia ilości uczniów lub dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że działanie takie wyeliminowałoby istnienie a) zaprzestanie dowożenia uczniów do Trzcianki ze Stobna, b) utworzenie w Rychliku oddziałów zamiejscowych Gimnazjum w Siedlisku c) likwidację oddziałów przedszkolnych (z wyjątkiem klas „0”) w: Nowej Wsi, Rychliku, Stobnie i Niekursku, d) likwidację Gminnego Przedszkola Publicznego Nr 4 w Trzciance, e) przeniesienie siedziby Gminnego Przedszkola Publicznego w Białej do Szkoły Podstawowej w Białej, f) likwidację oddziału przedszkolnego w Runowie. Planowane efekty. Proponowane zmiany w sposób istotny ograniczają wydatki gminy przy jednoczesnym „zapełnieniu” jednostek do poziomu gwarantującego ich opłacalność (np.: SP Biała, SP Łomnica, SP Rychlik oraz Gminnego Przedszkola Nr 2 i Nr 3), W szczególności kierowano się koniecznością zapewnienia uczniom możliwości kontynuowania nauki, a dzieciom rocznego przygotowania przed- szkolnego. Po ewentualnym zlikwidowaniu oddziału przedszkolnego w Runowie, będącego oddziałem Gminnego Przedszkola w Siedlisku (obecnie uczęszcza do niego 7 dzieci), dzieci z Runowa miałyby zapewnione pobieranie rocznego przygotowania przedszkolnego w Gminnym Przedszkolu w Siedlisku Natomiast, po ewentualnym zlikwidowaniu Gminnego Przedszkola Nr 4 Z uwagi na spadek urodzeń, dzieci w wieku lat 6, ale nie tylko, będą mogły bez problemu realizować obowiązkowe od 1.09.2004r. przygotowanie przedszkolne W powyższych przedszkolach analizowana była również sytuacja kadrowa. a/ jeden nauczyciel posiada uprawnienia emerytalne, b/ osoba zatrudniona na stanowisku obsługowym ma zawartą umowę na czas określony, tj. do dnia 31.08.2004r., przy czym jednocześnie pobiera emeryturę, c/ osoba zatrudniona na stanowisku palacza jest pracownikiem sezonowym.Gminne Przedszkole Nr 4 – a/ na 8 etatów nauczycielskich w Gminnym Przedszkolu Nr 4, trzy panie nauczycielki posiadają lub nabędą do 31.08.2004r. uprawnienia emerytalne, b/ w Gminnym Przedszkolu Nr 1 i w Gminnym Przedszkolu Nr 2 zatrudnione są nauczycielki, które również posiadają uprawnienia emerytalne, c/ 1 wolny etat nauczycielski występuje w Gminnym Przedszkolu Nr 3, d/ trzeba będzie utworzyć 2 etaty nauczycielskie w pozostałych trzech przedszkolach miejskich, które przejmą dzieci 6-letnie z Gminnego Przedszkola Nr 4. Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że w wyniku likwidacji przedszkola, żadna z pań nauczycielek nie pozostanie bez źródła utrzymania, W Gminnym Przedszkolu Nr 4 zatrudnionych jest ponadto 8 pracowników administracyjno – obsługowych na 7,5 etatach. Z posiadanych danych wynika, że: a/ w Gminnym Przedszkolu Nr 3, za pracowników przechodzących na stały zasiłek przedemerytalny i emeryturę, zatrudnienie mogą znaleźć dwie woźne oddziałowe oraz osoba na stanowisku pomocy kuchennej, b/ w Gminnym Przedszkolu Nr 2 i w Gminnym Przedszkolu w Białej zatrudnione mogą zostać 2 kucharki, c/ w Gminnym Przedszkolu Nr 4, w lutym 2005r., jedna osoba nabędzie uprawnień emerytalnych. Trzeci projekt uchwały dot. zamiaru utworzenia od 1.09.2004r. w Rychliku oddziałów zamiejscowych Gimnazjum w Siedlisku (nabór na razie tylko do pierwszej klasy). Do oddziałów tych uczęszczaliby uczniowie z Biernatowa, Górnicy, Przyłęk i Rychlika. Powyższe podyktowane jest trudnymi warunkami lokalowymi Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Siedlisku. Pełna organizacja oddziałów zamiejscowych w Rychliku miałaby miejsce w roku szkolnym 2006/2007. Gwarantuje się możliwość kontynuowania nauki w Gimnazjum w Siedlisku tym, którzy obecnie są już jego uczniami. Zakłada się, że część nauczycieli zatrudnionych obecnie w Gimnazjum W planowanych zamierzeniach organizacyjnych – zawartych w trzech projektach uchwał – odrębną kwestię stanowią dowozy uczniów i dzieci 6-letnich. Zakładana likwidacja oddziału przedszkolnego w Runowie i dowożenie dzieci 6-letnich do Gminnego Przedszkola w Siedlisku, nie spowoduje zwiększenia kosztów dowozu, ponieważ już obecnie 2 autobusy szkolne dowożą dzieci z Runowa do Siedliska. Nie przewiduje się również wzrostu kosztów dowozu uczniów do Rychlika, Tryb zatwierdzania projektów uchwał. Przedmiotowe uchwały muszą być podejmowane w odrębnym, aniżeli zwykły, trybie. Należy je przedłożyć do zaopiniowania organizacji związkowej, reprezen-tatywnej w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (art.19 ust.1 ustawy z dnia 23 maja 1991r. o związkach zawodowych). Ponadto, organ prowadzący jest obowiązany, co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji przedszkola, zawiadomić o zamiarze likwidacji przedszkola rodziców uczniów i Kuratora Oświaty (art.59 ust.1 ustawy o systemie oświaty). Powyższy tryb odnosi się również do likwidacji oddziału przedszkolnego Po uzyskaniu pozytywnej opinii Kuratora Oświaty, opinii reprezentatywnej organizacji związkowej, rada będzie mogła przystąpić do podjęcia uchwał w sprawie likwidacji oddziału przedszkolnego w Runowie, będącego oddziałem Gminnego Przedszkola w Siedlisku, likwidacji Gminnego Przedszkola Nr 4 w Trzciance oraz Kolejne działania dotyczyć będą podjęcia uchwał w sprawie ustalenia sieci szkół i przedszkoli, po wcześniejszym uzyskaniu pozytywnej opinii Kuratora Oświaty, jak również wprowadzenia zmian do aktów założycielskich. Ponadto, planuje się dokonać przeniesienia obecnej siedziby Gminnego Przedszkola w Białej do budynku Szkoły Podstawowej w Białej. Koszt tego przedsięwzięcia może wynieść ok. 50 tys. zł. Zakłada się, że począwszy od roku szkolnego 2004/2005 zasadą będzie dowożenie uczniów klas IV-VI, zamieszkujących na terenie wiejskim, do szkół położonych na wsiach. Powyższe podyktowane jest wyższą subwencją otrzymywaną na ucznia, skróceniem czasu dojazdu do szkoły, a tym samym poprawą warunków kształcenia. Planuje się dowożenie uczniów: a/ z Radolina i Teresina - do Szkoły Podstawowej w Białej, b/ ze Stobna - do Szkoły Podstawowej w Łomnicy lub Szkoły Podstawowej Uczniowie dotychczas uczący się w innych szkołach, będą mieli zagwarantowane prawo ukończenia nauki w tychże szkołach. W związku z ustawowym obowiązkiem nałożonym na dzieci w wieku Efekt ekonomiczny – uwagi końcowe. W związku z proponowanymi zmianami organizacyjnymi dokonana została również analiza ekonomiczna. W przypadku likwidacji Gminnego Przedszkola Nr 4 w Trzciance i oddziału przedszkolnego w Runowie, w roku 2004 gmina zobowiązana będzie do wypłaty odpraw pracowniczych nauczycielom w wysokości 47.988,- zł. O tę kwotę należałoby zwiększyć wydatki w tegorocznym budżecie. Składają się na nią 6-miesięczne odprawy dla 4 nauczycieli z tytułu likwidacji Gminnego Przedszkola Nr 4 i oddziału przedszkolnego w Runowie oraz 3-miesięczne odprawy, w związku z przejściem nauczycieli na emeryturę. Należy podkreślić, że istnieje możliwość otrzymania refundacji z Ministerstwa Finansów w wysokości 31.992,- zł, tj. zwrot 6-miesięcznych odpraw z tytułu w/w likwidacji. Efektem proponowanych zmian organizacyjnych będzie uzyskanie od 2005 roku oszczędności w kwocie 356.535,- zł rocznie. Na powyższą kwotę składa się: 180.849,- zł – wynagrodzenia nauczycieli Gminnego Przedszkola Nr 4, 115.686,- zł – wynagrodzenia pracowników obsługi Gminnego Przedszkola Nr 4, 60.000,- zł – płace pracowników oddziału przedszkolnego w Runowie. Dodatkowo powstaną oszczędności z tytułu zmiany lokalizacji Gminnego Przedszkola w Białej. Obecny koszt jego utrzymania, zaplanowany w tegorocznym budżecie, wynosi 80.000, zł. Zakłada się, że przeniesienie przedszkola do budynku Szkoły Podstawowej w Białej spowoduje oszczędności w granicach 70.000,- zł rocznie. Biorąc pod uwagę wszystkie przytoczone argumenty, przeprowadzenie zmian określonych w projektach uchwał, jest w pełni uzasadnione, zarówno z ekonomi-cznego, jak i społecznego punktu widzenia.
RADY MIEJSKIEJ TRZCIANKI z dnia ....................................
w sprawie powołania zespołu do zaopiniowania kandydatów zgłoszonych na ławników.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) i art. 163 § 2 w związku z art. 168 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070 ze zm.) Rada Miejska Trzcianki uchwala, co następuje: § 1. Celem zaopiniowania kandydatów zgłoszonych na ławników do Sądu Rejonowego w Trzciance – do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, powołuje się zespół w składzie: 1) Grażyna Kasperczak - przewodnicząca zespołu; 2) Maciej Adamczak - członek; 3) Andrzej Cija - członek; 4) Krzysztof Czarnecki - członek; 5) Krzysztof Matkowski - członek.
§ 2. Do zadań zespołu należy: 1) zapoznanie się ze wszystkimi zgłoszeniami kandydatów na ławników i wyłonienie tych kandydatów, którzy spełniają warunki określone w ustawie Prawo o ustroju sądów powszechnych; 2) przedłożenie Radzie Miejskiej Trzcianki na sesji opinii o kandydatach.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Trzcianki. § 4. Uchwała obowiązuje od dnia podjęcia.
U z a s a d n i e n i e
do projektu uchwały Rady Miejskiej Trzcianki w sprawie powołania zespołu do zaopiniowania kandydatów zgłoszonych na ławników. Prezes Sądu Okręgowego w Poznaniu, powołując się na art. 168 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070 ze zm.), zwrócił się z wnioskiem o przeprowadzenie wyborów uzupełniających ławników do Sądu Rejonowego w Trzciance przez dokonanie wyboru 10 ławników do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy. Wniosek swój umotywował sytuacją, jaka zaistniała po wyborach ławników w zakresie planu ilościowego ławników (dokonany wybór 10 na określoną liczbę 20), uniemożliwiającą prawidłową pracę Wydziału Pracy Sądu Rejonowego w Trzciance. Zgodnie z przytoczonym art. 168 cyt. ustawy rada gminy na wniosek prezesa sądu okręgowego dokonuje uzupełnienia listy, wybierając nowych ławników w sposób określony w ustawie. Przed przystąpieniem do wyborów rada gminy zobowiązana jest do powołania zespołu, który ma za zadanie przedstawić radzie gminy na sesji swoją opinię o zgłoszonych kandydatach na ławników (art. 163 § 2). Burmistrz Trzcianki zaproponował do składu zespołu radnych Rady Miejskiej Trzcianki, którzy uczestniczyli w pracach zespołu we wrześniu 2003 r. oraz sekretarza gminy Trzcianka. Prezes Sądu Rejonowego w Trzciance zwrócił się o powołanie w skład zespołu Pana Macieja Adamczaka – sędziego Wydziału Pracy Sądu Rejonowego w Trzciance.
Uchwała Nr .......................Rady Miejskiej Trzciankiz dnia ..................................w sprawie przyjęcia Gminnej Strategii Integracji i Polityki Społecznej na lata 2004 - 2006.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. § 1. Przyjmuje się Gminną Strategię Integracji i Polityki Społecznej 1) Program Polityki Prorodzinnej – na lata 2004 - 2006, jak w załączniku nr 1 do uchwały; 2) Program Pomocy Społecznej - na lata 2004 - 2006, jak w załączniku 3) Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - na rok 2004, jak w załączniku nr 3 do uchwały. § 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Trzcianki i Kierownikowi Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Trzciance. § 3. Uchwała obowiązuje od dnia podjęcia.
Załącznik nr 1 do uchwały Nr................. Rady Miejskiej Trzcianki z dnia...............................
PROGRAM POLITYKI PRORODZINNEJ na lata 2004 -2006 Wprowadzenie Rodzina jest jednym z najważniejszych ogniw systemu społecznych wartości. O warunkach jej rozwoju decydują działania z zakresu polityki gospodarczej i społecznej. Nie jest możliwy prawidłowy, nowoczesny rozwój państwa bez polityki prorodzinnej. Tylko rodzina wydolna wychowawczo tworzy najbardziej ludzki klimat opieki nad dzieckiem. Dlatego samorządowa administracja gminna powinna starać się sprzyjać rodzinie w wypełnianiu jej misji przygotowując i promując instytucje wspierające rodzinę, a nie ją zastępujące. Ważnym narzędziem w tym zakresie są normy prawne, określające poszczególne zadania realizowane przez organy samorządowe wszystkich szczebli. Realizując zadania własne, zlecone i wynikające z programów rządowych, Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Trzciance, zwany dalej „Ośrodkiem” jako priorytetowe traktuje wspieranie rodzin najbardziej zagrożonych ubóstwem i z trudnościami w rozwiązywaniu psychospołecznych problemów osób uwikłanych w różnorakie uzależnienia, osób niepełnosprawnych i osób starszych. Program Polityki Prorodzinnej jest jednym z elementów mających na celu poprawę ich sytuacji. Opis problemu Pogłębiające się bezrobocie powoduje, że znaczna liczba rodzin żyje na granicy ubóstwa. Dotyczy to głównie rodzin najsłabszych, o niskim poziomie wykształcenia, pochodzących z różnych środowisk, wielodzietnych oraz z osobami niepełnosprawnymi. Niskie dochody powodują ograniczenia w korzystaniu z kultury. Również stan zdrowia rodzin wymaga działań profilaktycznych oraz propagujących zdrowy styl życia. Cel główny programu Nadrzędnym i długofalowym celem polityki prorodzinnej jest tworzenie warunków do pełnego rozwoju i funkcjonowania rodziny, a także poprawa jakości życia w Gminie Trzcianka poprzez, wspomaganie jej we wszystkich fazach rozwoju oraz zapobieganie marginalizacji życia rodziny. Cele szczegółowe: 1) pomoc rodzinom w uzyskaniu samodzielności finansowej; 2) poprawa warunków mieszkaniowych; 3) przeciwdziałanie patologizacji rodziny; 4) promowanie zdrowej rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem rodziny wielodzietnej. Adresaci: 1) rodziny o niskim dochodzie (bądź bez dochodu); 2) rodziny niezaradne ekonomiczne, niezaradne życiowo; 3) rodziny zagrożone eksmisją; 4) rodziny bezdomne; 5) rodziny z problemem uzależnienia (alkohol, narkotyki, przemoc w rodzinie i inne); 6) rodziny prawidłowo funkcjonujące, szczególnie wielodzietne. Zadania: 1) diagnoza problemu; 2) informowanie i edukowanie rodzin w zakresie możliwości poprawy sytuacji (poradnictwo prawne, psychologiczne i inne - wg potrzeb); 3) niesienie pomocy w załatwianiu formalności związanych z funkcjonowaniem społecznym; 4) prowadzenie dziennej placówki stacjonarnej; 5) prowadzenie pracy socjalnej, w zależności od kategorii rodzin; 6) udzielanie pomocy finansowej i rzeczowej rodzinom w trudnej sytuacji materialnej. Przewidywane efekty: 1) wykorzystanie własnego potencjału; 2) zapobieganie poczuciu bezradności; 3) pomoc w nabyciu kompetencji niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie; 4) poprawa sytuacji socjalno-bytowej; 5) podniesienie umiejętności wychowawczych rodzin poprzez zmniejszenie zachowań patologicznych wobec dzieci; 6) zintegrowanie działań instytucji i organizacji pozarządowych oraz Kościołów i związków wyznaniowych na rzecz rodziny. Program Polityki Prorodzinnej realizowany będzie poprzez wykonywanie zadań własnych gminy i zleconych gminie oraz zadań wynikających z odrębnych programów rządowych.
Załącznik nr 2 do uchwały .................... Rady Miejskiej Trzcianki z dnia .............................. PROGRAM POMOCY SPOŁECZNEJna lata 2004 - 2006
Wprowadzenie Zmiany dokonujące się w Polsce w ostatnich latach są szczególnie widoczne w obszarze społecznego i ekonomicznego funkcjonowania obywateli. Zarówno osoby niepełnosprawne, bezdomne, bezrobotne, ludzie starsi, rodziny wielodzietne, osoby z problemem uzależnienia jako członkowie społeczności lokalnej na równi ze wszystkimi doświadczają tych zmian, ale nie są w stanie na równi z innymi bez odpowiedniej pomocy przystosować się optymalnie i szybko do zachodzących zmian, a co za tym idzie w pełni odnaleźć się w nowej, często mało przyjaznej rzeczywistości. Najczęściej zauważanymi zmianami i procesami dotyczącymi sytuacji społecznej są: a) ograniczenie w zaspakajaniu potrzeb mieszkaniowych i materialnych, b) brak ofert pracy, c) trudności w godzeniu obowiązków zawodowych i rodzinnych, d) rosnące aspiracje edukacyjne i zawodowe ludzi młodych, e) brak umiejętności funkcjonowania w nowych realiach. Opis problemuW Gminie Trzcianka według stanu na dzień 31.12.2003r. zamieszkuje 24.173 osób, z tego ok. 6550 mieszkańców objętych jest pomocą tutejszego Ośrodka. Ustalono, że 1843 rodziny korzystają z różnych form pomocy oferowanej przez nasz Ośrodek. Działania na rzecz rodziny powinny być zróżnicowane w zależności od natężenia problemów występujących w danym środowisku. Odmiennych bowiem form wsparcia i pomocy oczekują rodziny z problemami uzależnień, przemocą; odmiennych zaś te, gdzie występuje problem bezrobocia, bezdomności, zagrożenie ubóstwem, patologią czy niewydolne wychowawczo. Jeszcze innych - rodziny niepełne lub z osobą niepełnosprawną. Równie istotnym problemem jest proces starzenia się społeczeństwa. Dużą rolę będzie odgrywać umiejętność pełnienia funkcji opiekuńczych przez rodzinę nad osobami starszymi. Cel główny programu Umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężania trudnych sytuacji życiowych, których sami nie są w stanie pokonać. Cele szczegółowe:1) pomoc w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb materialnych i mieszkaniowych; 2) zapobieganie powstawaniu trudnych sytuacji życiowych; 3) przeciwdziałanie demoralizacji w społeczeństwie; 4) promowanie zdrowego stylu życia. Adresaci: 1) osoby bezrobotne lub o niskich dochodach; 2) osoby bezdomne lub zagrożone eksmisją; 3) osoby niezaradne życiowo; 4) osoby niepełnosprawne i ludzie starsi; 5) osoby z problemem uzależnień. Zadania: 1) w ramach zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym Ośrodek oferuje realizację zadań wynikających z ustawy o pomocy społecznej; 2) w ramach zadań własnych gminy o charakterze fakultatywnym Ośrodek oferuje: a) prowadzenie dziennego domu pomocy społecznej, b) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, w tym celowych specjalnych, c) przyznawanie pomocy rzeczowej, d) inne zadania z zakresu pomocy społecznej wynikające z rozeznanych potrzeb gminy; 3) w ramach zadań zleconych gminie Ośrodek oferuje: a) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych, stałych wyrównawczych, b) przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych i specjalnych okresowych, gwarantowanych zasiłków okresowych, macierzyńskich zasiłków okresowych, c) opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne za osoby pobierające zasiłki stałe oraz okresowe zasiłki gwarantowane, d) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne osobom pobierającym zasiłki stałe, stałe wyrównawcze, gwarantowane, e) przyznawanie i wypłacanie zasiłku celowego na pokrycie kosztów powstałych w wyniku klęski żywiołowej lub ekologicznej, f) inne zadania wynikające z rządowych programów pomocy społecznej bądź innych ustaw mających na celu ochronę poziomu życia osób i rodzin. Realizowany w Ośrodku Program Pomocy Społecznej kierowany jest do jednostki a także do określonych grup społecznych. Działalność Ośrodka ma na celu całościowe podejście do lokalnych problemów społecznych oraz łączenie różnorodnych form świadczeń i usług socjalnych.
Załącznik nr 3 do uchwały Nr ................ Rady Miejskiej Trzcianki z dnia .............................. I. Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Wprowadzenie Nadużywanie alkoholu przez mieszkańców Polski, w tym również Trzcianki, jest problemem, który powoduje negatywne skutki w różnych obszarach egzystencji społeczeństwa. Skutków tych nie możne uniknąć, ale należy dążyć do zmniejszenia ich rozmiarów. Według danych Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z 1998 r., szacuje się, że w każdej lokalnej społeczności liczba osób uzależnionych od alkoholu stanowi ok. 2 % całej populacji, tj. Biorąc pod uwagę kierunki działań wytyczone w Narodowym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2000 – 2005, jak również wychodząc naprzeciw potrzebom mieszkańców Trzcianki oraz obowiązkom nałożonym na samorząd lokalny przez ustawę z dnia Program kierowany jest do wszystkich grup społecznych w jakikolwiek sposób związanych z problemem alkoholowym, bądź zagrożonych prawdopodobieństwem jego wystąpienia. Podstawowe cele Programu 1. Ograniczanie spożycia napojów alkoholowych. 2. Zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych. 3. Zmniejszanie rozmiarów problemów, które aktualnie występują. 4. Zwiększenie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi problemami. Podstawowe cele Programu realizowane będą poprzez zadania w nim określone. Zadanie - Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu. 1. Finansowanie działalności Ośrodka Wsparcia „Punkt Pomocy Kryzysowej”, zwanego dalej „PPK”, działającego w zakresie pomocy psychologicznej i społecznej dla osób uzależnionych i członków rodzin z problemem alkoholowym, umiejscowionego w Trzciance. 2. Finansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych dla osób podnoszących kwalifikacje w zakresie pracy z osobami uzależnionymi, współuzależnionymi oraz ofiarami przemocy w rodzinie. 3. Finansowanie pracy specjalistów (psychiatry, psychologa i terapeutów 4. Prowadzenie Punktu Informacyjnego o możliwościach uzyskania pomocy na terenie gminy poprzez kolportaż ulotek i biuletynów, dostęp do fachowej literatury poruszającej problemy uzależnień. Zadanie - Udzielanie rodzinom, w których występują problemy uzależnień, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie. 1. Prowadzenie grup wsparcia i grup terapeutycznych dla ofiar przemocy domowej. 2. Przeprowadzanie terapii indywidualnych i grupowych dla osób uzależnionych i współuzależnionych. 3. Prowadzenie świetlic środowiskowo-wychowawczych na terenie miasta 4. Organizowanie wypoczynku z programem profilaktyki uzależnień dla dzieci z grup ryzyka oraz obozów terapeutuczno - rozwojowych dla dzieci Zadanie - Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo - wychowawczych i socjoterapeutycznych. 1. Finansowanie programów profilaktycznych oraz programów o charakterze edukacyjno - wychowawczym, realizowanych na terenie szkół i innych placówek wychowawczych na terenie Gminy Trzcianka. 2. Dofinansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych w zakresie pracy 3. Wspieranie lokalnych działań polegających na organizowaniu wolnego czasu oraz zajęć o treści profilaktycznej dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych (np. wycieczki rowerowe i piesze, zawody sportowe). Zadanie - Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów uzależnień. 1. Wspieranie finansowe i organizacyjne instytucji, stowarzyszeń i organizacji pozarządowych realizujących swe działania statutowe związane 2. Współudział w finansowaniu działań na podstawie zawartych porozumień Zadanie - Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego. Podejmowanie interwencji oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawie naruszenia przepisów mówiących o zakazie reklamy i promocji na obszarze kraju napojów alkoholowych oraz zabraniających sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom znajdującym się w stanie nietrzeźwości, osobom do lat 18 oraz ich sprzedaży na kredyt lub pod zastaw. II. Zasady wynagradzania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 1. Za wykonywanie prac wynikających z Programu, przewodniczącemu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przysługuje wynagrodzenie miesięczne w wysokości 20 % minimalnego wynagrodzenia za pracę pracowników, ogłaszanego przez Prezesa Rady Ministrów na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. Nr 200, poz. 1679), zwanego dalej „minimalnym wynagrodzeniem”. 2. Członkom komisji przysługuje miesięczne wynagrodzenie w wysokości 3. Sekretarz komisji za wykonywaną pracę, po godzinach pracy zawodowej, otrzymuje miesięczne wynagrodzenie w wysokości 30 % minimalnego wynagrodzenia. Członkom zespołu interwencyjno - motywacyjnego powoływanego do prowadzenia rozmów w celu kierowania na leczenie w zakładach lecznictwa odwykowego, przysługuje wynagrodzenie w wysokości 10 % minimalnego wynagrodzenia. Podstawę do wypłacenia wynagrodzenia, o którym mowa wyżej, stanowi podpis złożony na listach obecności z poszczególnych posiedzeń Komisji.
III. Preliminarz wydatków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok
Zaplanowane wpływy: 280.000,00
|
- wytworzenie informacji:
- wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Paweł Kościelnik (30/11/1999 00:00:00)
- zaakceptowanie treści informacji: Paweł Kościelnik (30/11/1999 00:00:00)
- ostatnią zmianę treści wiadomości: Paweł Kościelnik (30/11/1999 00:00:00)